עוברים מתגובה ליוזמה בפרויקט קידום אתרים
עד לפני כמה שנים לא רבות מידי, יכול היה מי שמיומן באופן בסיסי למדי בתיאוריות ופרקטיקות של קידום אתרים לייצר הישגים משמעותיים בעולם תוצאות החיפוש. בהשקעת משאבים יחסית קטנה, יכולים היו עסקים לייצר לעצמם מינוף משמעותי באמצעות נוכחות דיגיטלית חזקה בדפי תוצאות החיפוש של גוגל, מנוע החיפוש המשוכלל בעולם.
אלא שבשנים האחרונות נכנסו לא מעט שחקנים לשוק החיפוש, ובתחומים מסוימים, על מנת לייצר הישגים משמעותיים, צריכים מותגים לא רק לגייס כסף, משאבים והתמדה, אלא גם אורך רוח וסבלנות, שכן תוצאות בתחומים תחרותיים במיוחד יכולות להגיע גם כעבור חודשים ארוכים ואף שנים לא מעטות.
זאת הסיבה שבגללה, בתחום של קידום אתרים, חשוב להקפיד לא רק על תגובה לאירועים שונים כמו שינויים בדרכי הופעת התוצאות במנוע החיפוש, או שינויים בדירוגים, עדכוני אלגוריתמים של מנוע החיפוש ועוד, אלא לעבור למצב של יוזמה – כלומר, לתת מענה לבעיות עוד לפני שהן מופיעות, לנצל הזדמנויות ולעשות שימוש חכם ויעיל במשאבים של העסק.
במאמר הזה נעבור על כמה וכמה מושגים שחשוב שכל עסק שמעוניין להיות בצד היוזם של אסטרטגיית הקידום במנועי החיפוש, צריך להכיר.
למידה מתוך הנחיות גוגל לבודקים אנושיים
די ברור שאם גוגל הייתה מפרסמת מחר את הדרך המדויקת שבה היא מדרגת תוצאות חיפוש עבור המשתמשים השונים, בעלי אתרים היו מנסים ככל יכולתם להתאים את אתרי האינטרנט של העסק שלהם להנחיות המדויקות של גוגל.
אז גוגל, מן הסתם, עדיין לא מפרסמת בפומבי את הדרך שבה היא בוחרת להציג למשתמשים את תוצאות החיפוש, את הדרך בה היא בוחרת לדרג אותן, ואת השיקולים שמובילים אותה לערוך שינויים מפעם לפעם בדפי תוצאות החיפוש.
יחד עם זאת, גוגל כותבת במסמך רשמי ומסודר, אוסף של הנחיות לבודקים אנושיים מטעמה, שתפקידם לאתגר את אלגוריתם הדירוג שלה, להבטיח שהוא מספק תוצאות ראויות, ולבחון אותו במצבי קצה שונים.
מהן אותן הנחיות?
אלו, למעשה, קוים מנחים של גוגל, אשר מפורסמים בפומבי לבודקים האנושיים שמשתתפים בתוכנית הזאת של גוגל, ואשר יכולים להעיד על מה חשוב למנוע החיפוש הגדול בעולם, כשהוא ניגש לדרג אתרים.
אז אולי נוסחה מדויקת לא ניתן למצוא שם, אבל עקרונות שביוזמת בעל האתר ניתן לשפר באופן עצמאי, מבלי להמתין שהדבר יהפוך לפרמטר מרכזי בשיטת הדירוג של גוגל, בהחלט ישנם במסמך ההנחיות הזה.
עקרונות כאלו לדוגמה מתייחסים לתחושה של הגולש כשהוא מגיע אל האתר: האם ניתן לבטוח באתר הזה? האם מוצגים בו אלמנטיים שמאפשרים לחזק ולאמת את הזהות של מי שעומד מאחורי האתר? האם האתר מהיר, מאובטח, קריא, מציע חווית משתמש טובה? האם קל לנווט באתר? האם התוכן נדמה כתוכן שמיועד לקוראים או למנועי חיפוש? האם מבנה האתר עושה שכל, ומאפשר ניווט קל ונוח בין האלמנטים השונים באתר?
יש, כמובן, עוד לא מעט הנחיות, קוים מנחים ומידע שכדאי יהיה להתייחס אליו בהקשר הזה של הנחיות גוגל לבודקי האיכות האנושיים מטעמה, אולם המסר הוא חד וברור: אם אתם מעוניינים ליזום, ולא להמתין לאירוע כזה או אחר כדי להגיב באיחור ולפספס את הרכבת, אזי בכל הקשור לקידום אתרים, היכרות מעמיקה עם מסמך ההנחיות לבודקים האנושיים של גוגל, בהחלט יוכל לייצר לכם ערך מוסף אמיתי.
היכרות עם המושג E-A-T
היכרות עם מושגים שונים מעולם האופטימיזציה וקידום האתרים היא תמיד בעלת ערך, כמובן, אולם ישנם מושגים שכל מי שמעוניין להיות בצד היוזם של פרויקט קידום אתרים חייב להכיר. אחד מן המושגים האלו נקרא בשם E-A-T והוא מייצג שלושה עולמות תוכן שחשוב להכיר, ואשר כוללים בתוכם מאות פרמטרים שונים: Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness או בעברית בהתאמה – מומחיות, סמכותיות ומהימנות.
גוגל כבר הודיעה לפני לא מעט שנים כי היא משלבת אלמנטים שונים באלגוריתם הדירוג שלה, שמאפשרים לה להעריך את שלושת הפרמטרים האלו בהתייחס לכל אתר שהיא מעוניינת לאנדקס ולדרג בדפי תוצאות החיפוש.
מדוע פרמטרים אלו הם חשובים לקידום אתרים?
משום שגוגל הייתה מעוניינת לדרג בדפי תוצאות החיפוש שלה אתרים שהם מקצועיים בתחומם, שהם שם דבר וסמכות בנישה שבה הם פועלים, ואשר אפשר לבטוח בהם. למה זה מעניין את גוגל? משום שגוגל רוצה שהגולשים המגיעים למנוע החיפוש יוכלו לבטוח בו. הגולשים האלו, בסופו של יום, הם מקור ההכנסה של מנוע החיפוש, ואם זה יאבד את האמון שלהם, הם לא יחזרו אליו.
תארו לעצמכם שגולש מחפש במנוע החיפוש אחר מידע שחשוב לו לקבל, ומופנה על ידי גוגל, לאתר פרוץ, שמכיל נוזקות שונות, ועלול לגרום לפגיעה חמורה בפרטיות של הגולש. כעת, האם אותו גולש, לאחר שנפגע, היה ממשיך לסמוך באותה מידה על מנוע החיפוש של גוגל? מובן שלא.
תארו לעצמכם שגוגל היה מפנה לאתר שמפר זכויות יוצרים, שקורא לאלימות, שמסית, שמכיל תוכן פוגעני או גזעני, וכו'. האם זה היה סביר בעיניכם שגולשים היו ממשיכים לתת אמון באותו מנוע חיפוש?
התשובה היא, כמובן שלילית.
בהקשר הזה, מה שחשוב יהיה לכם בתור בעלי אתרים ומקדמים שרוצים להיות בצד היוזם לעשות, הוא פשוט לעבור על רכיבי האתר השונים, ולוודא כי באף אחד מהם לא נוצר חשש לפגיעה במומחיות של האתר, בסמכות שהוא מקרין כלפי חוץ או במהימנות שלו.
היכרות עם המושג YMYL
מושג נוסף שחשוב לא פחות יהיה להכיר אם אתם רוצים לקדם בצורה אורגנית אתר אינטרנט תחת תחום אחריותכם, הוא YMYL – אלו ראשי התיבות של הביטוי Your Money or Your Life – וכאן מתייחס המושג לאתרים שהתוכן שבהם עלול או עשוי להשפיע לרעה או לטובה על חיי אדם, או נכסים פיננסיים שונים שיש להם השפעה על איכות החיים עצמם.
איך המושג הזה קשור לקידום אתרים? פשוט מאוד. גוגל החליטה לפני מספר שנים, שהיא מייחדת התייחסות שונה וספציפית לאתרים בקטגוריית YMYL, ומנסה לוודא כי מי שעומד מאחורי התוכן באתרים אלו, הוא בר סמכא בתחום, שיש לו ההכשרה המתאימה לעסוק בנושא, ושהוא גורם מהימן, שניתן לבטוח בו ולתת בו אמון.
איך תוכלו להיות בצד היוזם במקרה הזה?
תוכלו לעבור על רכיבים שונים באתר, ולוודא כי מי שמגיע לאתר יכול להתרשם לא רק בתוכן המצוי בו, אלא ביוצרי התוכן שעומדים מאחוריו.
דוגמה אחת יכולה להיות הפניה מעמוד של מאמר שהוטמע באתר, לעמוד קורות החיים של מי שכתב את המאמר. ציון ההשכלה של יוצר התוכן, ההתמחות שלו, קישורים למאמרים שפרסם בעבר, למחקרים שביצע, ולמעשה לכל תוכן שיכול להעיד עד כמה אותו אדם הוא חשוב ובעל ערך מוסף בתחומו.
בנוסף, הפניות של הקורא אל פרופילים חברתיים נוספים של יוצר התוכן, יכולות לשפוך אור על מקור הסמכות שלו. פרופיל הלינקדאין של יוצר התוכן יכול ללמד לא מעט על איכות ורלוונטיותת ההשכלה שלו, הסרטונים שייצר והעלה לערוץ היוטיוב שלו, יכולים לעבות את התמונה לגבי ההכשרה המקצועית שלו, ועוד.
טיפול בתוכן קיים לצד יצירת תוכן חדש
עוד פעולה שכדאי יהיה לנקוט מתוך יוזמה ולא מתוך דוגמה לפגיעה בדירוג של האתר, היא טיפול בתוכן הרזה שכבר נמצא באתר. רבים מן המקדמים ובעלי האתרים משקיעים את עיקר המשאבים של תהליך הקידום ביצירה של תוכן איכותי חדש, רלוונטי ועדכני, אולם הם אינם מטפלים במקביל בהררי המידע שהצטבר לאורך שנים ובו תוכן שכבר אינו רלוונטי, דל מידי, מועתק או משוכפל.
השקעה מסיבית של משאבים לא רק בייצור של תוכן חדש אלא גם בעיבוי או טיפול בתוכן קיים, יכולה להועיל בכמה וכמה מישורים: לצד הפכית האתר לממוקד יותר ורלוונטי יותר, הטיפול בתוכן שאינו מייצר ערך מוסף יכול לשפר באופן ישיר גם את הדירוגים בגוגל. גוגל, כך על פי הצהרות שלה עצמה בנושא, אינה מענישה עמוד בודד על כך שהוא עמוד תוכן דל, אלא את האתר כמכלול. הדבר הזה מביא אותנו למסקנה חד משמעית: בתוכן רזה צריך לטפל היטב גם לצד יצירת של תכנים חדשים לאתר.
מציאת הזדמנויות באמצעות מחקר מעמיק של סביבת התחרות
כדי להיות בצד היוזם, לא תוכלו להסתפק במחקר המתחרים שביצעתם כאשר יצאתם לדרך בתהליך הקידום של האתר. על מנת להיות רלוונטיים ועדכניים, אתם חייבים לנהל את תהליך מחקר המתחרים באופן שוטף, בתדירות שקבועה ביומן ואיננה ניתנת להזזה.
מציאת הזדמנויות חדשות כוללת זיהוי של שחקנים חדשים שנכנסים לשוק, מילות מפתח חדשות שמעסיקות את הגולשים, שמות של מותגים חדשים שגולשים נוטים לחפש אחריהם, שינוי בהרכב של האוכלוסייה שיכולה להיחשב כקהל היעד של המוצר או השירות הנמכרים, מגמות טכנולוגיות שונות שמשנות את הדרך שבה הלקוחות שלכם צורכים את השירות – כל אלו חייבים לעבור סקירה מחודשת בתדירות שוטפת, על מנת לוודא שאתם לא מפספסים הזדמנויות במועד הכי קריטי לניצול נכון שלהן.
טרגוט של איומים בסביבת התחרות שכדאי יהיה להפנות אליהם קשב
מובן שלצד הזדמנויות, העולם העסקי מייצר לנו גם לא מעט איומים. כאן חשוב יהיה מאוד לזהות באופן יזום את האיומים שמתרגשים על בית העסק, ולעשות זאת כמה שיותר מוקדם. אלו יכולים להיות שחקנים חדשים שנכנסים לזירה עם תקציבים משמעותיים המופנים לשיווק המותג, שינויים בסביבת שבה פועל בית העסק, עדכונים רגולטוריים או הוראות חוק חדשות בנושא, שינוי מדיניות של פיקוח על עסקים בנישה המדוברת, מוצרים טובים יותר ותחליפים איכותיים יותר למוצר או השירות שאתם מציעים ועוד.
כאן שוב יהיה לבוא עם ראש פתוח בכל הקשור להתמודד עם האיום. למשל, לפעמים זיהוי נכון של שחקן עולה בתחום שבו אתם פועלים, יכול לאפשר לכם להתמודד איתו כאשר המשימה עוד קלה. למשל, תוכלו לרכוש את המתחרה כשהוא עוד קטן, לחקות חלק מן המהלכים שלו כדי לטשטש את הערך המוסף שהוא מייצר, ויש עוד לא מעט, כמובן, שניתן יהיה לעשות בהקשר הזה.
לסיכום
ניהול פרויקט אופטימיזציה וקידום אתרים מוצלח הוא משימה שהופכת להיות מאתגרת משנה לשנה. ריבוי השחקנים החדשים שנכנסים לתחום, ההזדמנויות השונות שנוצרות, והאיומים השונים המתרגשים על בית העסק, הופך את אסטרטגיית ההמתנה והתגובה לאסטרטגיה בלתי רלוונטית.
בהקשר הזה, הרבה מאוד פעמים פעילות יזומה, היא זאת שיכולה לייצר ערך מוסף אמיתי. כאשר אתם נפנים לשלב פעילות יזומה בעסק על מנת לקדם אותו בדפי תוצאות החיפוש, שימו לב לכך שאתם מתייחסים להנחיות של גוגל עבור בודקי האיכות האנושיים מטעמה, שאתם שמים דגש על אלמנטים מעולמות התוכן של E-A-T ו YMYL, שאתם מתייחסים לא רק ליצירת תכנים חדשים באתר, אלא גם לעיבוי ושיפור תכנים קיימים, שאתם מתייחסים להזדמנויות והאיומים בתחום בו אתם פועלים.