האם אתם מסוגלים לזהות הונאות פישינג?
אנחנו נמצאים בעידן
דיגיטלי, ויש לכך לא מעט יתרונות: מרבית תחומי החיים נוחים, מהירים ויעילים יותר.
עם זאת, הדיגיטיזציה מביאה איתה שלל סכנות, ואחת הנפוצות שבהן היא הסיכון הגובר
להונאות פישינג.
חושבים שאתם ערוכים
להתמודד עם זה? מחקר שערכה חברת ויזה לאחרונה, חושף תמונה אחרת. על פי
המחקר, כמעט מחצית מהאנשים בטוחים שהם יכולים לזהות הונאות, אך 73% מאיתנו צפויים
לפספס את הדגלים האדומים ולסכן את עצמו.
למעשה, אפילו
הצרכנים הכי נבונים ובעלי ידע רב בטכנולוגיה, עלולים ליפול בפח.
הפושעים נעשים
יותר מתוחכמים
הודעה מזויפת מחברת
החשמל, מייל שמבשר לכם שזכיתם במוצר במתנה, קישור זדוני שמוצנע היטב בטקסט תמים
לכאורה – הונאות פישינג נמצאות בכל מקום. עד כמה התופעה שכיחה? בשנת 2021, ויזה
חסמה באופן יזום 122 מיליון עסקאות, אשר זוהו בתור הונאות, בשווי של 7.2 מיליארד
דולר.
איך זה קורה? הסוד
טמון בשפה בה משתמשים הנוכלים, שלומדים כיצד לפנות לאנשים בצורה מטעה. הם מגיעים
לשיאים חדשים של תחכום.
למשל, למרבה
האירוניה, ניסיון ההונאה הכי נפוץ נעשה באמצעות הודעת טקסט, אשר מזמינה צרכנים
ללמוד כיצד לזהות ולהילחם בהונאות.
אתם צריכים להיות מודעים לשפת ההונאות, על מנת להיות ערניים בכל מצב.
מה צריך לקחת
בחשבון?
לפי המחקר של ויזה,
שסקר 6,000 אנשים מ-18 מדינות ברחבי העולם, אלה דרכי פעולה שעובדות בתדירות גבוהה:
·
מיילים
או הודעות טקסט, המבקשים מאנשים לאמת פרטי חשבון בנק או מבשרים להם על משיכת יתר.
·
הודעות
על זכייה בכרטיס מתנה, אשר מנצלות את התרגשות הצרכנים באמצעות ביטויים כמו
"בלעדי" או "בחינם".
אם אתם מקבלים
מסרים, ואתם לא בטוחים לגבי המקור שלהם או חושדים שמשהו לא בסדר – תערכו בדיקות
בהתאם. על פי המחקר, 81% מהאנשים עושים את זה, ומנסים לקבוע את האותנטיות על ידי
התמקדות בתכונות שרמאים יכולים לזייף בקלות. למשל: שם החברה או הלוגו.
אפשר גם לבדוק את
כתובת המייל או המספר מהם הגיעו ההודעה. יש כל מיני דגלים אדומים שעשויים להתנופף
– וכדי לראות אותם עליכם להסתכל. למרבה הצער, רק 60% מהאנשים עושים את זה. נתון
מדאיג אפילו יותר: 47% מהאנשים בלבד בודקים את האיות בהודעה, ומחפשים שגיאות כתיב.
אל תהיו פזיזים
צרכנים יכולים להגן
על עצמם טוב יותר, אם רק יעצרו רגע לחשוב לפני שהם מקליקים על קישורים, אשר הגיעו
ממקור חיצוני. תקראו היטב את הטקסט, ותחפשו רמזים לצרות. גם אם אתם לא מוצאים
כאלה, אף פעם אל תמסרו מידע אישי, או תלחצו על קישורים אם אתם לא בטוחים ממי
הגיעו.
בינתיים, ויזה וחברות ענק נוספות ימשיכו לעשות
מאמצים להילחם בתופעה, בתקווה שמספר הונאות הפישינג יירד בעתיד הקרוב והרחוק.